ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА В УМОВАХ

НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ



В основі процесу виховання майбутніх громадян-патріотів, у закладах загальної середньої освіти, має знаходитьсь система виховних зв'язків, що забезпечує взаємодію педагогічних працівників, здобувачів освіти та їхніх батьків, громади, державних та громадських інституцій.

14 грудня 2016 року розпорядженням Кабінету Міністрів України схвалено Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Метою Концепції є забезпечення проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти .

Основні виховні напрямки, які мають бути втілені в життя, в ході даної реформи:

  • запровадження нового принципу педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці здобувачів освіти, педагогічних працівників і батьків;
  • вдосконалення процесу виховання;
  • створення сучасного освітнього середовища .

Згідно з реформою загальної середньої освіти випускник Нової української школи - це: громадянин-патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини. Ключовими компетентностями, які має набути випускник Нової української школи, є спілкування державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та фінансова грамотність, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і ведення здорового способу життя . У виховній роботі, в закладах загальної середньої освіти, в центрі має бути розвиток громадянських компетентностей, щоб кожна дитина відчувала себе громадянином власної держави, несла відповідальність за її майбутнє та майбутнє наступник поколінь українців.

Виклики ХХІ століття актуалізують завдання розвитку і виховання особистості, яка здатна до самостійного мислення, генерування нових ідей, прийняття нових рішень, несення відповідальності за власне майбутнє, майбутнє свого народу, майбутнє своєї Батьківщини. Не випадково в документах Спеціальної сесії ООН (травень 2003 року) зазначено, що діти повинні мати можливість здійснювати право вільно висловлювати власні думки, набувати знань і навичок, які стосуються прийняття рішень і спілкування, щоб розв'язувати завдання, які ставить перед ними життя . Необхідно спрямовувати енергію, знання, уміння і навички здобувачів освіти на участь їх у діяльності громадянського суспільства.

На сьогоднішній день наша держава потребує громадян нової формації. Громадян компетентних, відповідальних, здатних приймати рішення, мислити неординарно, а головне - любити і бути відданими своєму народу і своїй Батьківщині - Україні. Питання виховання громадянина-патріота - це питання підготовки дітей до майбутнього життя. Ось чому, нам необхідні знання і досвід з виховання підростаючого покоління - патріотів та підтримка дітей, чиї власні переконання спрямовані на активну участь у громадському житті, дітей, які мають організаторські здібності, усвідомлюють себе потенційними лідерами, громадянами власної держави, мають бажання використовувати свій потенціал заради майбутнього України.

Очевидно, що навички управлінської та організаційної діяльності стануть надбанням людини лише тоді, коли вони будуть прищеплені в дитячі роки, коли участь в громадському житті та активна життєва позиція сприятимуть набуттю вихованцями необхідних знань, умінь і досвіду соціальної партнерської взаємодії. Участь підростаючого покоління в громадському житті школи, населеного пункту, району, регіону, країни - важливий крок і умова залучення учнівської молоді до перетворень, що відбуваються у нашому суспільстві. Найкращі результати у формуванні соціальної компетенції учнів дає широка варіативність виховної роботи навчального закладу. У цьому контексті важливого значення набуває розробка і впровадження такої системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу, яка б сприяла розвитку лідерського потенціалу дітей та учнівської молоді, їхньої громадянської ініціативи, набуття ними через соціальну практику досвіду активної та компетентної участі в громадському житті. З даних причин національно-патріотичне виховання учнів є надзвичайно актуальним.

Патріотизм є сьогодні нагальною потребою суспільства, оскільки лише високий рівень патріотизму населення здатний забезпечити соціально-політичну стабільність та гідне місце держави в цивілізованому світі. Суспільство зацікавлене в тому, щоб саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості здійснювався на національній та морально-етичній основі.

Провідні ідеї та основи національно-патріотичного виховання знайшли своє відображення у державних нормативно-правових актах, зокрема у Конституції України, Законі України «Про освіту», Законі України «Про загальну середню освіту», Національній доктрині розвитку освіти, Державній національній програмі «Освіта (Україна ХХІ століття)», Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр. та Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. №641.

Відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін .

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді - це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім'ї, освітніх закладів, інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов'язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації. Патріотичне виховання - складова національного виховання, головною метою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов'язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин. Воно сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави .

Реалізуючи виховну проблему роботи школи «Зростання пріоритетної ролі національно-патріотичного виховання в навчально-виховному процесі шляхом збереження народних традицій, вивчення історичної спадщини нашого народу», виховуючи майбутніх свідомих громадян-патріотів України в Шелепуській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів функціонує система виховної роботи з учнями.

Метою системи виховної роботи є формування та розвиток особистості громадянина-патріота України, яка здатна здійснювати усвідомлений вибір, змінити на краще своє життя та життя інших людей у власній державі.

Завдання системи виховної роботи:

  • організація колективного пошуку оптимальної структури системи виховної роботи з учнями, яка б відповідала потребам сьогодення;
  • визначення сучасного змісту, форм та методів виховання громадянина-патріота України;
  • виховання кожної дитини, як громадянина держави, національно свідомого, соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення в життєвих ситуаціях;
  • розвиток учнівського самоврядування як осередку національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;
  • забезпечення науково-методичного та психолого-педагогічного супроводу реалізації системи виховної роботи;
  • залучення батьківської громадськості, представників органів державної влади, місцевого самоврядування, громадських організацій до виховання дітей та учнівської молоді.

Очікувані результати:

1) формування духовної, високоморальної, життєво компетентної особистості, гідного громадянина України;

2) підвищення рівня виховності й загальної культури учнів;

3) формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, соціального і природного середовища і до самої себе;

4) зростання інтересу батьківської громадськості, представників органів державної влади і місцевого самоврядування, громадських організацій до виховання дітей та учнівської молоді;

5) підвищення іміджу навчального закладу.

Основні напрямки виховної роботи:

1) ціннісне ставлення до себе;

2) ціннісне ставлення до людей;

3) ціннісне ставлення до праці;

4) ціннісне ставлення до природи;

5) ціннісне ставлення до мистецтва;

6) ціннісне ставлення до суспільства та держави.

Концептуальна (провідна) ідея системи виховної роботи учнями є побудова навчально-виховного процесу на основі науково обґрунтованої системи загальнолюдських і національних цінностей, соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, природи, праці, мистецтва і самої себе.

Концепція системи виховної роботи моделюється на методологічних засадах відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів».

Управління системою виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу здійснюється на основі принципів демократизації, гуманізації, національної спрямованості, культуровідповідності, цілісності, суб'єкт-суб'єктної взаємодії, особистісної орієнтації .

Науково-методичне забезпечення виховного процесу здійснюється через:

  • оптимізацію системи методичної роботи, як важливого чинника формування готовності педагогічних кадрів до організації навчально-виховного процесу відповідно до сучасних вимог;
  • використання інноваційних педагогічних технологій, активних та інтерактивних форм і методів виховання;
  • розробку прогностичної моделі особистості випускника загальноосвітнього навчального закладу [2].

Планування та прийняття управлінських рішень як функція шкільного управління передбачає розробку та впровадження системи виховної роботи та її планування. План виховної роботи школи є складовою частиною Плану роботи школи на навчальний рік.

План виховної роботи школи містить у собі аналіз виховної роботи в школі за попередній навчальний рік, опис виховної проблеми школи та відповідних завдань виховної роботи педагогічного колективу на навчальний рік.

План виховної роботи школи складено помісячно. План роботи на місяць містить щотижневі плани роботи. План роботи на місяць містить наступні розділи:

I. Організаційна робота.

II. Морально-правове виховання.

III. Превентивне виховання.

IV. Художньо-естетичне виховання.

V. Сімейне виховання.

VI. Екологічно-трудове виховання.

VII. Формування здорового способу життя.

VIII. Національно-патріотичне виховання.

Підготовка виховної роботи розпочинається щороку у серпні з аналізу виховної роботи в школі за попередній навчальний рік та складання Плану виховної роботи школи на поточний навчальний рік.

Система виховної роботи Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області - це складна соціопедагогічна сутність, яка охоплює весь навчально-виховний процес, інтегруючи в себе навчальні заняття та позаурочну діяльність учнів, комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її активної динамічної взаємодії із соціальними інституціями, спрямованої на фізичний, психічний, духовний розвиток особистості справжнього громадянина-патріота своєї Батьківщини.

Оцінка результативності виховної діяльності школи здійснюється через порівняння очікуваних результатів виховної роботи з її реальними результатами. Очікувані результати впливу системи виховної роботи школи складаються з трьох елементів:

  • набуті знання, уміння і навички;
  • сформоване ставлення учня до себе, оточуючого природного і соціального світу;
  • життєві компетентності - можливість діяти у конкретній життєвій ситуації, відповідно до власних цінностей, ставлень та знань.

Основними шляхами реалізації системи виховної роботи школи є створення власної комплексної програми патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, забезпечення готовності вчителів, класних керівників до розв'язання проблем виховання дітей та учнівської молоді, науково-методичне та інформаційне забезпечення функціонування системи виховної роботи школи. 

© 2019 Група продовженого дня. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати